Tā ir īpaši iekārtota vide un apmācīts pieaugušais. Izklausās tik vienkārši? Tā tas arī ir:

Montesori vide vienmēr tiek ierīkota un pakārtota atbilstoši bērna vajadzībām. Mūsu filozofijas dziļākā būtība ir ļaut pieaugušajam izprast, kā darbojas bērna smadzenes un kā uzturēt šim mazajam zinātkārim piemērotu vidi.

Tā mēs atklājām, ka izglītība ir nevis skolotājas veikums, bet gan dabisks process, kas cilvēkā attīstās pats no sevis. Tas notiek, nevis klausoties vārdos, bet gūstot pieredzi, kad bērns brīvi darbojas savā vidē. Skolotāja uzdevums ir nevis runāt, bet sagatavot un sakārtot virkni rosinošu motīvu vidē, kas izveidota īpaši bērnam.

M.Montesori, Absorbējošais prāts.

Vissvarīgākā Montesori Bērnu mājas vieta ir iekštelpu vide. Tā nodrošina dažādus attīstības vingrinājumus. Bērna auguma izmēriem piemērotas mēbeles, kas ir bērna spēkam atbilstošā svarā, lai viņš pats tās pārvietotu un nestu. Tur ir daudz priekšmetu no dabas materiāliem – stikls, porcelāns, koks, metāls. Visur zeļ dažādi telpaugi, un vāzēs ir katru dienu svaigi ziedi. Bibliotēkas lasītava ir ērti iekārtota un aprīkota ar viegliem krēsliem, tur ir stāstu grāmatas, attēli pie sienām un enciklopēdijas vecākiem bērniem. Grāmatas ir rūpīgi atlasītas un kārtīgi saliktas plauktos.

Kas attiecas uz fizisko attīstību, ir svarīgi ļaut bērnam atvērties plaukstošajiem dabas spēkiem viņā. Tikpat svarīgi viņa fiziskajā attīstībā ir ļaut bērna dvēselei darboties radoši, lai viņš var bagātināt sevi tieši mācoties no pašas dzīvās dabas.

 M.Montesori, Montesori metode.

Āra vide arī ir būtiska Montesori pirmskolas vieta. Dārzs ļauj bērniem labi iepazīt augus un augšanas ciklu. Mums ir pieejami arī no dabīgiem materiāliem gatavoti vingrošanas rīki rāpošanai un ripināšanai.

Piemēroti aprīkota vide apmierina bērna iekšējās vajadzības.

Apmācīts pieaugušais

Mēs uzdevums nav apbalvot vai sodīt bērnu. Mēs neesam šeit, lai traucētu bērnam vai vadītu bērnu. Pieaugušā loma nozīmē:

  • Izzināt bērna attīstības posmus, saprastu bērna jūtīgos periodus (kad bērnam nepieciešami konkrēti vingrinājumi, lai veicinātu tieši to iemaņu attīstību, kas vajadzīga konkrētā brīdī),
  • Vērot bērnu,
  • Būt par paraugu bērna uzvedības modelim,
  • Veidot un uzturēt piemērotu vidi,
  • Nodrošināt noteiktu brīvību dzīves pieredzes iegūšanai,
  • Dot laiku bērnam pabeigt iesāktos darbus.

Tāpēc mums ir jāatsakās no savas cietumsarga lomas un jārūpējas par to, lai izveidotu tādu vidi, kurā mēs pēc iespējas mazāk nogurdinām bērnu ar savu uzraudzību un instrukcijām. Jo vairāk šī vide atbildīs bērna vajadzībām, jo ierobežotāka būs mūsu kā skolotāja loma. Taču mums ir skaidri jāpatur prātā viena doma – dot bērnam brīvību nenozīmē atstāt viņu novārtā vai nepievērst uzmanību. Mūsu palīdzība nedrīkst izpausties kā pasīva vienaldzība pret visām grūtībām, ar ko bērns saskarsies. Gluži pretēji, mums ir jāatbalsta viņa attīstība, nodrošinot apdomīgu un mīlošu aprūpi. Turklāt, pat sagatavojot bērnam piemērotu vidi, mūs sagaida nopietns uzdevums, jo zināmā mērā mums ir jārada jauna pasaule – bērnības pasaule.

M.Montesori, Bērns ģimenē

Āra vide arī ir būtiska Montesori pirmskolas vieta. Dārzs ļauj bērniem labi iepazīt augus un augšanas ciklu. Mums ir pieejami arī no dabīgiem materiāliem gatavoti vingrošanas rīki rāpošanai un ripināšanai.

Piemēroti aprīkota vide apmierina bērna iekšējās vajadzības.

Tie, kas šodien uzskata, ka materiāli ir atslēga indivīda attīstībai, domā, ka labāk ir piedāvāt lielu daudzumu materiālu bez jebkādas sistēmas un bez ierobežojuma. Šos teorētiķus var salīdzināt ar tiem pagātnes domātājiem, kas uzskatīja, ka ar neierobežotu ēšanu var panākt vislabāko veselības stāvokli. Šī paralēle darbojas lieliski, jo abos gadījumos ir runa par cilvēka barību; vienā gadījumā tā ir barība ķermenim, bet otrā – prātam.

M.Montesori, Bērns ģimenē

Tā kā vecāki un pedagogi allaž meklē vislabākos audzināšanas risinājumus, Montesori metode kļūst arvien populārāka visā pasaulē. Latvija nav izņēmums. Montesori nav reģistrēta preču zīme, tāpēc nevar droši zināt, ko piedāvā katra Montesori vārdā nosauktā skola. Tā ir vislielākā problēma. Montesori pieejas popularitāte radījusi iespēju organizēt dažādus Montesori kursus, skolas un vecāku apmācības. Kā zināt, vai izkārtne atbilst saturam?

Mēs par atskaites punktu esam izvēlējušies AMI (Association Montessori Insternationale). Starptautisko Montesori Asociāciju dibināja pati Marija Montesori, un tā ir organizācija, kas atbild par Montesori metodes autentiskumu, uzrauga tās augstos izglītības standartus.

 

Pirmie Montesori pedagogi Latvijā sāka savu ceļu transformējošā izglītībā 30 gadus atpakaļ. Viņi bija atvērti un pārsteigti, kā jaunā pieeja maina bērnu dzīves. Tajā laikā šī metode tika vairāk pielietota bērniem ar fiziskās un garīgās veselības traucējumiem un citām īpašām vajadzībām, tāpēc pedagogi ieguva Palīgskolas skolotāja diplomus Minhenē. Tajā laikā Minhenē notika apvienotie Montesori pedagogu kursi. Viņiem bija iespēja vērot, kā metode tiek pielietota gan darbā ar parastiem bērniem, gan ar dažādām īpašām vajadzībām. Deviņdesmito gadu sākumā Latvijā šāda informācija nebija pieejama. Pedagogi pašrocīgi izgatavoja materiālus un atbalstīja viens otru pieredzes un zināšanu apmaiņā.

 

ieaugot pasaules mēroga atzinībai par alternatīvo izglītību, arī Latvijas pedagogi ieinteresējās par jaunām vēsmām viņu darbā. To varētu nosaukt par Montesori skolu popularitātes bumu. Laikā no 2005.-2020.gadam tika atklātas vairāk nekā 20 Montesori vārdā nosauktas pirmskolas, nodarbības un dažādus “Montesori elementus” pielietojoši kursi.

 

2018.gadā Rīgā notika pirmie AMI Skolotāju asistentu kursi, un vēl divi kursi turpmākajos gados.

 

Latvijas Montesori Fonds un Latvijas Montesori Asociācija sadarbojas, atbalstot vietējo kopienu.

Latvijas Montesori Fonds un Latvijas Montesori Asociācija nodrošināja divu M.Montesori grāmatu tulkošanu un izdošanu latviešu valodā – “Absorbējošais prāts” un “Bērns ģimenē”.